Атестация на персонала

1. Критерии за оценка
Това са писмените нормативи за това, как трябва да се изпълнява една или друга работа. критериите, ако е възможно, се разработват съвместно със сътрудниците и обезателно се запознават с тях новоприетите сътрудници на компанията.
Критериите за оценка – това са ключеви параметри, по които ще се оценява дейността на сътрудника. Докато длъжностната характеристика съдържа в себе си списък на основните функции и задачи, които трябва да се изпълняват за всяка конкретна позиция, критериите за оценка определят по какъв начин трябва да се изпълнява всяка функция и всяко действие, за да отговоря на изисквания на компанията и клиентите


2. Степен на съответствие на дейността и критериите
Определят се 5 основни нива:
- Работата превишава очакванията – 5-то ниво
- Работата, в една или друга степен, превишава очакванията – 4-то ниво
- Изпълняват се всички изисквания, понякога и в повече – 3-то ниво
- Работата не винаги отговаря на изискванията – 2-ро ниво
- Работата е под очакванията. Трудностите трябва да бъдат обсъждани по време на оценката – 1-во ниво

Критериите за оценка помагат да се отговори на въпроса: Как ръководителят и сътрудникът могат да разберат доколко добре сътрудникът се е справил със своите задължения?
Когато има разработени критерии за оценка, и ръководителят, и сътрудникът на компанията знаят ккво се очаква от тяхната работа. Това обезпечава основа за установяване на обратна връзка между ръководителя и неговия подчинен, което, от своя страна, способства за ефективната дейност на всеки сътрудник.
Съществуват няколко подхода при разработката на критерии за оценка:
- Разработват се от ръководителя и специалиста по персонала.
- Разработват се съвместно със сътрудниците, които изпълняват съответната работа.

Един от основните подходи предполага, че мениджърът разработва критерии за оценка, съвместно със своя ръководител и специалиста от службата по персонала. От специалиста на кадровата служба, съвместно с ръководителя, се изисква щателно да преработят системата на критерии за оценка, да проведат ревизия и коригиране при необходимост. Избрани трябва да бъдат най-важните и мксимално конкретните за дадената длъжност, или за групата длъжности. След това критериите се обсъждат със сътрудниците, като се вземат в предвид техните коментари и въпроси.
Следващият подход предполага съвместна работа на сътрудниците и ръководителя при изработването на критерии за оценка на дейността на сътрудника. Преимуществата на този подход са съществени. И ръководителят, и сътрудникът внасят значителна и значима информация в процеса на разработка на критерии за оценка, и в резултат на което разработените критерии имат повече шансове да бъдат приети от работниците.

Когато критериите за оценка на работата се разработват съвместно със сътрудниците, които изпълняват тази работа, то тогава тези критерии:
- Повече ще съответстват на особеностите на конкретната работа.
- Ще отразят и ще отчитат условията и съдържанието на работата.
- Ще бъдат разбираеми и за ръководителя, и за сътрудниците.
- Ще бъдат приети от сътрудниците.




Изготвил: Теодора Василева Николова         Утвърдил: Радостина Христова Антонова






Няма коментари:

Публикуване на коментар